SEO for skribenter i 2018

Å vite hvordan Google, Bing og andre søkemotorer rangerer innholdet ditt er ikke så lett. Man kan trygt si at det er mange ting å ta hensyn til. Jeg skal dog forsøke å gi deg noen få tips til deg som innholdsprodusent om hvordan du kan rangere hakket høyere!

Dette er del 1 av 5 i en serie med innleg hvor jeg skal forsøke å gi grunnleggende råd for deg som har og/eller tenker å oppgradere/anskaffe en nettside.

Nøkkelord er ikke like viktig

Tidligere fungerte det å benytte så mange nøkkelord som mulig, samt alle tenkelige versjoner av disse. Dette er ikke lengre tilfellet. Søkemotorer blir smartere og smartere, og det er ganske lenge siden at Google ble klar over at "datamaskin" og "PC" er betyr det samme. Så plukk heller ut noen nøkkelord og hold antall variasjon og repetisjoner til et naturlig nivå.

Løs leserens søkefrase

Søkemotorene holder et øye med brukerene sine, og de vet om en person som klikket seg inn på din artikkel gikk tilbake for å lese flere artikler, eller om de stoppet søket sitt på din side. Dersom en leser bruker tid på din artikkel og søket stopper der, så er det en stjerne i margen for din del.

Dette betyr et par ting for din deg som innholdskaper:

  • Svar på problemet så raskt som mulig. Kanskje med et sammendrag øverst i artikkelen.
  • Strukturer innholdet og gjør det enkelt å navigere.

Grunnen til dette er fordi vi som konsumenter av innhold blir mer og mer kresne og utolmodig. Finner vi ikke svaret raskt nok eller om innholdet er forvirrende så går vi heller videre til neste treff på Google.

Meta-data

Det er ikke bare innholdet på forsiden som har noe å si, men også det som ligger bak. Meta-data er data om data. For mange vil nok alt-, description- og title-tags være kjente uttrykk. Dette er informasjon som ikke er tilgjengelig for den vanlige brukeren, men som søkemotorer og sosiale media benytter.

De fleste CMSer har den dag i dag felt for å legge inn denne informasjonen, og jeg anbefaler på det sterkeste at du bruker noen minutter ekstra på å fylle disse ut!

Fokus på kvalitet

Denne delen overlapper litt med det å løse leserens søkefrase, men er viktig nok til at jeg tar det som et eget punkt; Tenk kvalitet, ikke kvantitet. Ha et klart mål med innholdet du skriver, og nå det målet fullt ut. Andre delmål og sidesprang kan løses i et annet innlegg eller på en annen underside.

Søkemotorene får til syvende og sist nuss på om det du har skrevet er svada og spam, eller om det er en kvalitetsartikkel. I værste fall blir siden din flagget og får negativ score istedet for en nøytral eller positiv score.

 

Dette er som sagt del 1 av 5 i en serie som omhandler søkemotoroptimalisering. Følg meg gjerne på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet under for å følge med videre!

Del på: 

Vil du lære flere tips og triks?

Les flere innlegg

Eller meld deg på nyhetsbrevet!

Nyhetsbrevet inneholder bare relevante artikler og fagstoff og sendes ut maksimalt en gang i måneden.