SEO-ordliste

Metadata

Metadata betyr data om data, eller informasjon om data. I SEO- og nettside-sammenheng er hjemmesideinnholdet data, mens title, alt, description, open graph osv. er metadata. Denne dataen blir brukt av sosiale media, søkemotorer, nettlesere osv. til å vise informasjon på en strukturert måte. Eksempelvis logo og navn i fanen i nettleseren din, bildet over en delt lenke på Facebook, eller sammendraget av informasjon på Googles resultatliste.

Back-link

En lenke som peker til et annet domene. Google og andre søkemotrer bl.a. antall backlinks (av kvalitet) for å bestemme rangeringen til en spesifikk nettside. Dette uttrykket kommer ofte opp når man snakker om off-page SEO.

CTA

CTA står for "Call To Action", og handler om å oppfordre brukreren av nettsiden til å utføre en bestemt handling til rett tid. Typisk er dette de største knappene med en vennlig farge som sier "Book Here!" e.l. 

Bounce Rate

Kort og greit prosentandelen av besøkende på nettsiden din som bare kommer og går uten å foreta seg en eneste handling eller undersidenavigering. Et høyt nummer her kan tyde på en lite appellerende eller forvirrende nettside. Altså vil man at dette tallet skal være så lavt som mulig.

Conversion Rate

Det motsatte av bounce rate på en måte; prosentandelen av besøkende som foretar seg en positiv og målbar handling. Eksempelvis foretar et kjøp, fyller inn et kontaktskjema, eller melder seg på et nyhetsbrev. Dette tallet skal være så høyt som mulig med andre ord!

Google Analytics og Facebook Pixel

Dette er verktøy som Facebook og Google tilbyr til hjemmesideeiere for å administrere, måle og visualisere ting som bounce rate og conversion rate. Verktøyene er ganske enkle å komme i gang med, men samtidig utrolig avanserte.

Webmaster Tools

Et verktøysett som søkemotorene tilbyr hvor du kan administrere nettsider som du eier og hvordan gitt søkemotor oppfatter dem.

Indexing

På norsk indeksering; et uttrykk som blir brukt for å si at en bestemt søkemotor har sett og registrert en spesifikk nettside. Dette kan skje naturlig dersom en nettside som allerede er indeksert lenker til din nettside; eller så kan man si ifra til søkemotorene selv. Dette kan gjøres via webmaster tools, eller via enkle skjema.

Sitemap

Enkelt og greit et kart over nettsiden din. Vanlige besøkende ser stort sett ikke dette kartet, men det er vanlig å si ifra om det til søkemotorene slik at de vet hvilke undersider de skal se på og indeksere.

Landing Page

I underside på nettsiden din som er laget for å være det første folk ser når de besøker nettsiden din, stort sett i sammenheng med en kampanje. Disse er ofte skreddersydd til å optimalisere conversion rates.

SERP

SERP står for "Search Engine Results Page" og er rett og slett den siden hvor søkemotorene viser resultatet av en gitt søkefrase.

Page Rank

Her er det snakk om rangeringen din for en gitte søkefraser. Altså hvor høyt oppe er du blant søkeresultatene. Det er altså dette all SEO dreier seg om; å komme så høyt opp som mulig på flest mulig søkefraser.

301, 302, 404

Dette er HTTP-koder, og brukes til å fortelle besøkende av nettsiden noe om hvor innholdet man leter etter befinner seg.

301 er koden for at innhold er permanent flyttet. Typisk bruker man en slik omdirigering dersom man endrer sidestrukturen på nettsiden sin, men fortsatt vil at gamle interne og eksterne lenker fortsatt skal fungere.

302 er koden for at innhold er midlertidig flyttet. Eksempelvis kan man benytte en slik omdirigering hvis man kjører en kjempestor kampanje, og vil at alle som besøker hjemmesiden din heller skal bli vist kampanjesiden først.

404 er koden for at innholdet som du leter etter finnes ikke. Stort får man denne feilmeldingen dersom man har fulgt en ødelagt eller gammel lenke, og personen som eier den nettsiden ikke har benyttet seg av en eller annen form for omdirigering.

 

Det finnes utrolig mange flere ord og uttrykk som kunne blitt nevnt her, men et utdrag måtte gjøres! Kanskje jeg skriver en utvidet ordliste en annen gang. Enn så lenge så legger jeg bare med en lenke til moz.com, og deres litt lengre ordliste.

Det var det for denne gangen. Dette er nest siste innleg,  altså del 4 av 5, som omhandler SEO. Følg meg gjerne på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet under for å holde tritt videre!

Del på: 

Vil du lære flere tips og triks?

Les flere innlegg

Eller meld deg på nyhetsbrevet!

Nyhetsbrevet inneholder bare relevante artikler og fagstoff og sendes ut maksimalt en gang i måneden.