Teknisk SEO

Teknisk SEO er et samlebegrep for arbeid som blir gjort bak kulissene som har som mål at nettsiden skal havne høyere opp hos søkemotorer. I dette korte innlegget går jeg gjennom hva du burde tenke på, eller forvente av din utvikler, når du har eller skal få deg en nettside.

Responsivt design

Ja, det at designet på siden skalerer opp og ned, samt tilpasser seg, er faktisk å annse som teknisk SEO. Bl.a. Google detekterer hvor responsivt designet på siden din er, og tar dette i betraktning under rangering. 

Sjekk om din nettside er mobilvennlig her!

HTTPS

HTTPS sikrer hemmelig kommunikasjon mellom brukeren av nettsiden din, og web-serveren som ligger bak. Tidligere var dette bare vanlig når passord og personlig data skulle utvekslet, men den dag i dag er det mer og mer vanlig for all trafikk på nettet! Søkemotorene har sagt at bruk av HTTPS på hele domenet blir vektlagt under rangering, så ikke heng etter her!

Lastetid

Hvor lang tid nettsiden din tar å laste er i stor grad med på å bestemme rangeringen din! Her er det veldig mange grep som kan gjøres, så jeg tenker bare å nevne dem raskt her, så kanskje det blir et eget innlegg av hvert tema en annen gang:

  • Optimaliser filer: Eksempelvis ikke benytt det fulloppløselige bildet fra speilreflekskameraet, men komprimer det og reduser oppløsningen noe først!
  • Blokkerende kode: Dette er et veldig teknisk tema, men det handler om å gi brukeren rett kode til rett tid.
  • CDN (Content Delivery Network): La nettsiden din bli serverert av web-servere over hele kloden! På denne måten får brukrere fra forskjellige land nettsiden like raskt uansett hvor dem er.
  • Caching (mellomlagring): La brukeren lagre hele eller deler av nettsiden ved hvert besøk. På denne måten slipper han eller hun å alle filene ved neste besøk.
  • HTTP2: Dette er nyeste versjon av språket som nettleseren og web-serveren snakker sammen. I motsetning til forrige versjon så tillater HTTP2 at flere filer blir lastet ned samtidig. Ting som går parallelt er raskere enn ting som går sekvensielt.

Det finnes flere ting som kan gjøres, men dette får duge for denne gangen.

Lastetid er dog ikke bare viktig for en god rangering, men også for å holde på besøkende. Tall fra Google antyder at dersom en nettside tar mer enn 3,5 sekunder å laste, detter bortimot 50% av besøkende bort fordi de ikke gidder å vente!

God sidestruktur

Det at nettsiden din har en lettforståelig og logisk sidestruktur er kanskje ikke det viktigste, men det spiller likevel en rolle. Ikke minst ser det bra ut på søketreff. Bare tenk selv; ser

/om-oss/nils-hansen/kontakt

eller

/pub/about/3jsdai522e/contact.aspx

mest forståelig ut?

Semantisk kode

Gulost er ikke gulost, og kode er ikke kode. Forskjellige kodespråk har sine egne regler og standarder som man burde følge. Akkurat slik som språk ellers. Også som språk ellers kan man gjøre seg forstått selv om gramatikken ikke er perfekt, men det er ikke optimalt. Det samme gjelder kode! Sørg altså for at koden holder mål!

Metadata (ja, igjen)

Denne biten ble nevnt i forrige innlegg også, jeg vet det. Men jeg tenkte bare å poengtere at det skal litt arbeid på baksiden at metadata skal "fungere". Så ikke kom på dette med metadata først når nettsiden er ferdigutviklet; få det med tidlig!

 

Det var det for denne gangen. Ønsker du å se hvordan din nettside holder stand? Det finnes flere verktøy for å sjekke dette, og en av dem er Website Grader.

Dette er altså del 2 av 5 som omhandler SEO. Følg meg gjerne på Facebook eller meld deg på nyhetsbrevet under for å holde tritt videre!

Del på: 

Vil du lære flere tips og triks?

Les flere innlegg

Eller meld deg på nyhetsbrevet!

Nyhetsbrevet inneholder bare relevante artikler og fagstoff og sendes ut maksimalt en gang i måneden.